Behandeling depressie

Een depressie is een ziekte die behandeld moet worden. Welke behandeling je nodig hebt, zal afhankelijk zijn van de ernst van de depressie

Milde depressie

Als je last hebt van een milde depressie, zal de arts vaak beslissen te wachten met het voorschrijven van geneesmiddelen. Therapie kan wel een gunstig effect hebben. Thuisblijven van het werk of van school hoeft niet echt, maar het  is wel belangrijk dat je een strakke dagindeling hebt. Dat betekent dus ook op tijd gaan slapen en op tijd opstaan. Daarnaast hebben voldoende lichaamsbeweging en sociale contacten vaak een positief effect.

Ernstige depressie

Bij een ernstige depressie is ondersteunende therapie vaak nog van groot belang, maar deze wordt in de meeste gevallen aangevuld met medicijnen.

Antidepressiva

Antidepressiva  zijn medicijnen die in de hersenen chemische processen in werking zetten, waardoor de stemming zal verbeteren. Het effect van antidepressiva zal je niet meteen voelen, maar is pas na een drietal weken merkbaar. Er bestaan veel verschillende soorten antidepressiva, waarvan ook de bijwerkingen kunnen verschillen.

Andere geneesmiddelen

Vaak komen er bij een depressie ook problemen als angsten, onrust en slapeloosheid kijken. Je arts  kan je hiertegen dan ook tijdelijk medicijnen voorschrijven.

Therapie

Psychotherapie is een vorm van therapie waarbij de patiƫnt via gesprekken met een psychiater, psycholoog of andere therapeut inzichten leert krijgen in zijn ziekte om zo met zijn klachten om te gaan. Je huisarts kan je ook doorverwijzen naar een psychiater. Die kan andere geneesmiddelen voorschrijven of andere behandelingen (elektroshock, lichttherapie, enz.) voorschrijven.

Wat kan je zelf doen?

Praat over je problemen, best met iemand die je vertrouwt. Sluit jezelf niet af van de buitenwereld, maar probeer deel t nemen aan gewone dagdagelijkse activiteiten en spreek geregeld iets af met vrienden en familie. Plan je dag en activiteiten en organiseer jezelf. Misschien kan een lijstje met dagelijkse taken je hierbij helpen? Stel jezelf realistische doelen. Slaap voldoende en eet gezond en gevarieerd.